« I’m the bad guy? When did that happen? »
Or how modern society one day gave birth to the middle class, the one that goes to work every day to consume more, irrevocably mooring itself to the ships of a system that ignores its own drift and makes it pay the right to drink, eat, or breathe, to vote and elect the one who will take decisions on its behalf while claiming to be their spokesperson, and to shut up. Because one should not speak with one’s mouth full. Fear of freedom or desire to huddle under the skirts of an indifferent and bureaucratic nurse, the world is filled with this mass that has initialed and signed the social contract, after casually perusing the prospectus illustrated with pretty houses, gleaming cars, smiling families, and better tomorrows.
« I did everything they told me to do »
William Foster cannot be the bad guy since he meticulously fulfilled his duties in the anthill, hence his incomprehension. And despite everything, he wakes up one day obsolete and not economically viable. Just like that. No more house, no more wife, no more child, no more job. Downgraded. Discarded. But when does one become obsolete? When does one become useless and unproductive? When does the paradigm shift occur? When did the telex not see the fax coming, which didn’t see the email coming? You are nothing anymore. Any revolt is a symbolic and social suicide.
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« Je suis le méchant ? Quand est-ce arrivé ? »
Ou comment la société moderne a un jour accouché de la classe moyenne, celle qui va travailler chaque jour pour mieux consommer, s’arrimer irréversiblement aux paquebots d’un système qui ignore sa dérive et lui facture le droit de boire, manger ou respirer, pour voter et élire celui qui prendra les décisions à sa place en passant pour son porte-voix, et pour se taire. Car on ne parle pas la bouche pleine. Crainte de la liberté ou envie de se blottir sous les jupes d’une nourrice indifférente et bureaucratique, le monde est empli de cette masse qui a paraphé et signé son contrat social, après en avoir parcouru nonchalamment le prospectus illustré de jolies maisons, de voitures rutilantes, de familles souriantes et de lendemains qui chantent.
« J’ai fait tout ce qu’on m’a demandé de faire ».
William Foster ne peut pas être le méchant puisqu’il a méticuleusement rempli ses devoirs dans la fourmilière, d’où son incompréhension. Et malgré cela, il se réveille un jour obsolète et économiquement non-viable. Comme ça. Plus de maison, plus de femme, plus d’enfant, plus de travail. Déclassé. Au rebut. Mais à quel moment devient-on obsolète ? A quel moment devient-on inutile et improductif ? Quand intervient ce changement de paradigme ? A quel moment le télex n’a pas vu arriver le fax qui n’a pas vu arriver l’email ? Clic-clac, merci Kodak. Tu n’es plus rien. Toute révolte est un suicide symbolique et social.
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D-Fens (2023)
Diptych 140x120cm and 30x40cm
Mixed techniques on canvas